Puhelinvaihde: 010 381 147
Osuuskunta Maitosuomi
Extranet login Extranet login
Osuuskunta Maitosuomi

Ajankohtaista

Mitä kuluttajalle pitää kertoa?


01.06.

Maidon- ja lihantuotanto on jäänyt mediassa altavastaajaksi, kun toimialasta on tehty syypää kaikkiin kuviteltavissa oleviin ongelmiin: Itämeren rehevöityminen, ilmastomuutoksen kiihtyminen, ruoan loppuminen tulevaisuudessa sekä eläinten hyödyntäminen ja huono kohtelu. Olo on hieman avuton kun yksittäinen asia nostetaan tikunnokkaan, ja selvästi havaitsee, että kokonaisuuden ymmärrys on puutteellista. Mitä tällöin pitää tehdä?

 

 

Mitä ei pidä tehdä on provosoituminen! Kun lähtee väittelyyn tilanteessa, missä vastapuolen asenteet ovat lukkiutuneet ja yksipuoliset, aiheuttaa provosoituminen ainoastaan poteroiden kaivamisen entistä syvemmäksi. Tällaisessa tilanteessa eivät faktat mene läpi.

 

 

Erinomaisia tilaisuuksia, joissa kuluttajien asenteet kehittyvät myönteisiksi ovat mm. laitumelle lasku-tilaisuudet, näitä on alueellamme osuuskunnan organisoimana, ja ilahduttavaa kyllä myös jotkut tuottajat ovat halunneet järjestää itse pienimuotoisia tilaisuuksia. Kaikki sellaiset tilaisuudet, joissa navetan ovet avataan kuluttajille ja avoimesti kerrotaan maidontuotannon arjesta lisäävät luottamusta, ja tuovat inhimilliset kasvot toiminnalle. Etenkin lapset ja koululaiset ovat erinomainen kohderyhmä. Näitä tilaisuuksia meillä onneksi on paljon, ja osuuskunta on aina valmis omalta osaltaan tukemaan näiden tilaisuuksien järjestelyjä.

 

 

Alla on kopioitu osa erään bloggaajan jutusta, kun hän pääsi vierailemaan maitotilalla:

”SObloggaajana pääsee tutustumaan vaikka minkälaisiin mielenkiintoisiin paikkoihin! Tämän viikon kohokohta onkin ollut tutustuminen Koskenojan tilaan Luopajärvellä ja olen ollut paikasta ihan fiiliksis-sä siitä lähtien!

Maitotilan arjesta meille oli kertomassa emäntä Liisa Vuorela. Kaikesta näkee, että hän todella rakastaa työtään; tuntee lehmät nimeltä, tietää tarkalleen tilan asiat ja arkityönsä lisäksi tekee arvokasta kuluttajatyötä avaamalla navetan ovet yleisölle. Näin maataloudesta vieraantunut citykansalainenkin pääsee omin silmin näkemään, että mistä maito kauppoihin tulee ja minkälaisen työn ja huolenpidon se puhdas suomalainen ruoka vaatii.”

 

 

Tämän tyyppinen teksti on äärimmäisen hyvää kuluttajatyötä. Kaikilla ei ole toki tällaisia mahdollisuuksia avata navetan ovia vierailuille, mutta jokainen voisi miettiä mikä on se tapa, jolla kuluttajatyötä voi itse tehdä. Me kaikki olemme oman työmme markkinoijia.

 

 

Luonnonvarakeskuksen (Luke) Perttu Virkajärvi on tutkijana tuonut monipuolista näkökulmaa maidontuotannon päästöihin. Vaikka märehtijät kiistämättä lisäävät metaanipäästöjä, niin toisaalta märehtijöiden ja nurmen kautta voidaan tuottaa ruokaa sellaisilla alueilla Suomea, missä muut viljelymuodot eivät käytännössä onnistu. Maailmassa on noin 40 % sellaista viljelyalaa, mitä ei voi järkevästi hyödyntää ilman maidon- ja naudanlihan tuotantoa. Suomessa osuus lienee suurempi. Ilman maidontuotantoa ruoan tarjonta maailmassa vähenee. Lisäksi ne ongelmat, mitä maailmalla pidetään maidon- ja lihantuotannon ”synteinä”, kuten aavikoituminen, vesivarojen väheneminen tai sademetsien väheneminen, eivät millään tapaa ole osa suomalaista tuotantoa.

 

 

Meidän ratkaisumme ongelmiin on tehokkuus. Mitä tehokkaammin tuotamme maitoa tai lihaa peltohehtaaria kohden, sitä paremmin olemme omalta osaltamme ratkaisemassa myös globaaleja ongelmia. Nurmen satotaso, maidontuotannon keskituotos, eläinten hyvinvointi jne. ovat niitä avainasioita. Ympäristön kestävyyden kannalta suomalaisen maidon juominen on eettisempi valinta kuin maidon korvikkeiden käyttö.

 

Reima Luomala


Takaisin uutisiin